Pokok kelapa memang banyak gunanya. Dari daun sehinggalah ke datangnya, manusia telah memanfaatkan pokok kelapa untuk memudahkan kerja-kerja seharian.

Namun, ada satu perkara yang agak mencabar untuk kita memanfaatkan dari pokok kelapa iaitu sabut kelapa. Sedar akan betapa rumitnya untuk mengupas sabut kelapa, seorang lelaki tampil dengan inovasi mesin kupas sabut kelapa separa auto. Korang boleh tengok demonstrasi penggunaan mesin itu dalam video @hamzahabdullah813 di bawah.

@hamzahabdullah813

#inovasi #kotakualamuda #mesinsemiauto #ppk #madani #kerajaanperpaduan #barisannasional

♬ original sound – hamzahabdullah813 – hamzahabdullah813

 

Senang nak kupas

Fuhhh…. hebat inovasi orang kampung ye. Masalah penat nak kupas sabut kelapa boleh terus selesai dengan mesin separa auto ni. Harga pun sangat mesra rakyat, RM150 je kalau dengar dalam video tu.

Screenshot 2023 09 03 At 2.55.13 PmWahh… Jabatan Pertanian Malaysia pun ada komen. Siap suruh masuk pertandingan inovasi lagi. Semoga pencipta mesin ni sahut lah jemputan Jabatan Pertanian ni ye. 

Screenshot 2023 09 03 At 2.55.22 PmMin pernah ada pengalaman kupas buah kepala dekat kampung. Dengan objek tajam tu je kita kena hentak lepas tu tarik dengan tangan. Penat weh sebenarnya. Ni ada mesin ni lagin senang nak buat kerja. 

Screenshot 2023 09 03 At 2.55.33 PmYang ini min setuju. Lebih baik cepat-cepat daftar untuk pattern. Kalau orang lain curi idea ni memang putih mata lah jawabnya.

Screenshot 2023 09 03 At 2.55.52 PmSelain menjahit, kupas sabut kelapa guna mesin ni pun boleh masuk kategori goyang kaki buat duit. Sambil kupas, sambil exercise gittew. 

Screenshot 2023 09 03 At 2.56.06 PmUntuk golongan yang berumur tapi masih nak kerja, mesin ini adalah penyelesaian terbaik untuk anda yang nak mudah kupas sabut kelapa. Siap ada tempat duduk lagi tu tau. 

 

Baca: Hanya Makan Buah Nangka & Durian 7 Tahun, Wanita Vegan Asal Russia Meninggal Dunia Di Malaysia

Screenshot 2023 09 03 At 2.57.52 Pm

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *