prk pulai pesakit hari hospital

PRK Pulai: Pesakit Nekad ‘Lari’ Dari Hospital Untuk Mengundi

JOHOR BAHRU, 9 Sept (Bernama) — Demi menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi, seorang warga emas nekad ‘lari’ seketika dari Hospital Sultanah Aminah (HSA), di sini untuk mengundi dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Pulai hari ini.

Daud Ismail, 71, berkata walaupun pada awalnya niat itu dihalang petugas hospital, dia tetap bertegas untuk ke pusat pengundian Sekolah Agama Bandar, Jalan Yahya Awal, yang terletak tidak sampai tiga kilometer dari hospital dengan dibantu anak angkatnya.

“Pagi tadi saya sudah bersiap untuk pergi mengundi, tetapi dilarang petugas hospital dengan alasan kurang sihat. Saya bertegas juga untuk keluar mengundi.

“Saya kata pada mereka, kalau tidak benarkan mengundi hospital kena keluarkan surat kerana mengundi itu hak saya. Jadi, saya tekad keluar dan minta anak angkat mengambil saya untuk bawa ke pusat mengundi,” katanya kepada Bernama.

Dia yang mendapatkan rawatan di HSA sejak Isnin lepas kerana menghidap penyakit kencing manis, buah pinggang, jantung bengkak dan darah pekat, bersyukur kerana proses pengundian cepat dan tidak berdepan sebarang masalah.

Dia yang masuk ke bilik mengundi pada 10.29 pagi dengan berkerusi roda dan ‘uniform’ hospital serta ‘drip’ di tangan, selesai melaksanakan tanggungjawab itu pada 10.31 pagi hasil bantuan petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

“Saya sangat bersemangat untuk mengundi, tak kisah siapa yang saya undi, ini tanggungjawab saya kepada negara…rasa lega sangat bila dah selesai. Harapan saya sama seperti orang lain yang mahukan wakil rakyat yang betul-betul memperjuangkan hak rakyat.

“Saya tak nak memperjudikan nasib anak cucu saya. Nasihat saya pada orang muda, keluarlah mengundi jangan ambil mudah,” katanya.

Sebanyak 165,509 pemilih berdaftar akan mengundi bagi PRK Parlimen Pulai yang diadakan serentak dengan PRK Dewan Undangan Negeri (DUN) Simpang Jeram yang melibatkan 40,301 pengundi bagi memilih wakil rakyat baharu hari ini.

Kedua-dua PRK dilakukan susulan kematian penyandangnya Allahyarham Datuk Seri Salahuddin Ayub yang meninggal dunia pada 23 Julai lepas.

BACA: Cara Fresh Grad Nak Buat Resume Mantap Abad Ke-20

Sumber: Bernama

The post PRK Pulai: Pesakit Nekad ‘Lari’ Dari Hospital Untuk Mengundi appeared first on Siakap Keli.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *